
Henning Ohlenbusch / Looks Like I'm Tall / Dren RWOD31
"Probeer maar eens om de naam van deze popjongen vijf maal na mekaar foutloos uit te spreken. Het lukt je nooit. Mij althans niet. Henning is van origine half Duits en half Deens maar leeft al sinds jaren in de Amerikaanse staat Massachusetts. In Northampton, MA, bezit hij een eigen studio, de Rub Wrongways Studios, alwaar deze eerste solo-cd in mekaar gestoken werd. Hij heeft alles zelf gedaan. Zowel de productie, de opnames, alle vocalen – ook de backings en de koortjes –, alle instrumenten bespeeld en daar bovenop ook nog eens alle songs gecomponeerd. Je kunt er alleen maar bewondering voor hebben. Het eindresultaat is een cd vol sprankelende popliedjes, akoestische pop en aanstekelijke melodische songs, avontuurlijk van inslag maar toch niet te experimenteel. Hij steekt zijn bewondering niet onder stoelen of banken voor artiesten zoals Paul Simon, The Beatles, The Kinks, XTC, The Smiths, The Cure, REM etc... Die invloeden vind je uiteraard terug in zijn muziek. Er is echter meer. Ik associeer hem ook met o.a. Harry Nilsson, Elliott Smith, Robyn Hitchcock... Held His Gaze zou ik op single uitbrengen. Deze schitterende akoestische popsong is één van de sterke troeven van deze cd. Andere liedjes die aangenaam in de oren klinken zijn o.a. Carnival, het atmosferische popwalsje The Center Of Time, de Southern getinte popsong 20.000 Dollars, Stereo Glow met zijn aanstekelijk accordeondeuntje – alhoewel ik vermoed dat er geen accordeon aan te pas komt maar de keyboards het hier voor het zeggen hebben – en afsluiter It's Now waar wederom de nylon string gitaar voor de akoestische noot zorgt. Henning Ohlenbusch is een bezig bijtje. Benevens dit soloproject is er ook nog zijn band School for the Dead. Daarvan verscheen eind verleden jaar de cd The New You en die krijgt in de States lovende kritiek, zowel van muziekcritici als andere muzikanten. Tot mijn grote spijt kan ik jullie niet meedelen wat ik er van vind daar ik er nog geen noot van gehoord heb. Eens kijken of we die cd te pakken kunnen krijgen." (BV)
4 comments:
What a nice review. I liked the comments made about the interplay of the accordion and the keyboard, how they are offsetting each other in Stereo Glow, and I agree about the use throughout of the nylon-stringed guitar as well.
I think they are very taken with the fact that you're "half Duits en half Deens" as well! No wonder you're a hit in the Benelux region.
I thought everybody spoke Flemish.
Good guess, but I beleive that the point was that although he liked the accordian in Stereo Glow, he suspects it to actually be a synthesizer.
The truth is though, it's a Melodica. Don't tell anyone.
...I thought you knew Flemish.
Everything about me is a lie.
Post a Comment